День Автомобіліста-2024 по-кільцевому
2.11.2024
Після перерви рівно три роки на Автодромі «Чайка» було відсвятковано «День автомобіліста».
Ця традиція сягає своїм корінням на майже піввікову глибину! Практично без перерви у це
свято проводилися кільцеві перегони з кубковим статусом – чи то «Кубок України», чи «Кубок
Чайки» чи «Кубок ТСО України».
Цього разу як таких офіційних змагань було вирішено не проводити. Замість них пройшли
також офіційні, але лише тренування. Приурочивши їх до «Дня Автомобіліста», тим самим
організатори, власне, спортивного аспекту, постаралися подарувати хоч якесь свято в цей
непростий час усім ентузіастам «кільця» та автоспорту в цілому. Наші пращури помітили, що
погода в цей день виявилася навіть не по-осінньому, а майже по-літньому теплою. Так само як
тренування за весь день не були «потривожені» сиренами повітряної тривоги, які, на жаль, уже
стали нормою для українців.
Тут слід пояснити, що Навчально-тренувальні збори (скорочено – НТЗ) насправді не є
змаганням і це суворо регламентується правилами.
Зокрема автомобілі учасників не ділилися на класи і, головне, хоча були проведені два
тренування по 10 кіл кожне, що імітували собою заїзди змагань, переможці та призери в них не
визначалися. Тим більше, наприкінці дня не проводилося жодної церемонії нагородження.
Проте це не заважає нам внести якусь ясність у те, що відбувалося. Так само як і назвати тих,
хто нехай і не переміг, і ніде в офіційних анналах українського автоспорту не буде відзначений,
проте - фінішував у цих тренувальних заїздах першим, як і другим, і третім.
Не можна не сказати, що офіційні НТЗ проводилися на Автодромі «Чайка» і в минулому році,
проте тоді вони були зовсім не численними – по 5-6 машин – і проводились в іншому форматі.
Цього ж разу явно дався взнаки і «простій» у три роки і власне сама дата, так грамотно обрана
організатором. Так що в результаті в цих святкових тренуваннях взяли участь 22
автоспортсмена!
Пелотон, якому могли б позаздрити більшість кільцевих перегонів, що проводилися до початку
«Великої війни».
Серед учасників виявилося кілька ветеранів кільцевих перегонів, включаючи Леоніда
Протасова, Олега Скуза та 4-хратного Чемпіона України з кільцевих перегонів останніх років
Вадима Конончука. (Нагадаємо, що всі свої титули він до того ж здобув поспіль!)
Компанію цим можна сказати метрам склали пара пілотів, які не стартували на «кільці» понад
10 років (!) – Георгій Ільїн та Павло Таран.
Водночас, що особливо втішно, пелотон наповнили одразу кілька новачків, включаючи
абсолютних дебютантів не лише «кільця», а й автоспорту загалом!
Понад те, на Автодром «Чайка» цього дня висадився цілий десант пілотів із західної частини
України. Він складався одразу з трьох пілотів рівнян, включаючи навіть одного поляка!
Усі вони – Денис Горковчук, Дмитро Семенюк та Бартломей Козьол, – виступали на 2-
хлітрових «Рено» та «Гольфі» і раніше мали зовсім невеликий досвід або трекових, або гірських
перегонів та слалому. Ще одним гостем на "Чайці" став Андрій Сапужак зі Львова. Однак у його
випадку варто відзначити попередній досвід.
Хоча для львів'янина це теж був абсолютний дебют у «кільці», на відміну від рівнян, за
плечима Сапужака кілька років у треку, включаючи перемоги та призові місця за підсумками
року…
Більше того, для Іллі Громова, Сергія Муляра, Валентина Світличного та Станіслава Іванюка цей
НТЗ став абсолютним дебютом не лише у «кільці», а й у автоспорті загалом!
Тож усім їм саме тренування, а не офіційні змагання, як то кажуть, «сам лікар…».
Потрібно сказати, що частково повторення знань чи здобуття нових не завадило і маршалам і
самому суддівству з «хронометражем» - очевидно, що "простій" у кілька років без регулярних
змагань позначився і на всіх них.
Наприклад, після завершення тренування, що імітувало кваліфікацію, виявилося, що у доброї
половини учасників не спрацювали датчики хронометражу!
Тож стартове поле першого заїзду створювалося, як то кажуть, «на коліні». Знову - якби йшлося
про офіційне змагання, такий фактор означав би його повне фіаско ще до початку! В даному ж
випадку йшлося виключно про тренування, тому жодної драми чи проблем.
Тим не менш, ми не можемо не відзначити, що з тієї дюжини пілотів, кого хронометраж таки
«захопив», найшвидшим виявився ще один Чемпіон України – Володимир Дрогомирецький,
який цього разу виїхав на своїй старій «Форд Фієста», а не "Ауді". Його найкращий час
становив – 1 хв 28,658 с. Одразу за Володимиром розташувався його напарник Вадим
Конончук.
Зі своїми 1 хв 32,244 с другий пілот «Audi Центр Київ Південь» очоливши лави тих пілотів, хто
виступав у молодшому класі.
Йдеться про 1,6-літрову «вазівську» техніку, якої поки що залишається з надлишком в
українському автоспорті. Усього таких нарахувалася рівно дюжина машин. (Знову, нагадаємо,
що жодного поділу учасників на класи чи заліки в рамках НТЗ не було - ми його підводимо
виключно на наш "розум".
Другим серед «молодшокласників», поступившись Конончуку рівно секунду, і третім «загалом»
став Олександр Кузьменко, який також їхав «Калиною».
Другим в умовному старшому класі виявився Павло Таран. При цьому він показав лише 7-й час,
поступившись одразу декільком «молодшокласникам».
Але тут не можна не відзначити, що Павло не виступав ні в кільці, ні в автоспорті в цілому
більше 10 років! Та й виїзд на більш потужній «Форд Фієста», так само як і виступ на
спортивному «сліку» для нього були першими в житті.
Проте, позаду Павла залишилося кілька його «прямих» суперників, які до того ж виступали і на
рівній або навіть дещо потужнішій техніці….
Не можна не сказати і про те, що час пілота, котрий виїхав на найпотужнішому в цей день 3-
літровому кільцевому «БМВ», так і залишився невідомим все з вини того ж "зламаного"
хронометражу.
Тож його пілот - Леонід Протасов (і він же за сумісництвом організатор цього НТЗ і голова
Кільцевого комітету ФАУ) - посів друге стартове місце поряд із Дрогомирецьким. І вже сам
старт першого тренувального заїзду видався не тільки видовищним, але й змагальним для всіх
учасників.
Так ветеран, який почав свій шлях в автоспорті в далекі часи «союзу», забарився і «не влучив у
передачу». Тим самим його потужний "баварець" опустився разом з 2-го місця на 7-е.
Тим не менш, ця прикра помилка не завадила Протасову згодом методично і легко
розправитись з усіма «молодшокласниками» і «бути таким». Що, загалом, і зрозуміло.
Ні у цієї машини в цей день не було суперниць, ні у досвіду Леоніда. А останній можна
прирівняти чи не до загальної суми часу на «кільці» всіх, хто цього дня ділив із ним трасу.
Забігаючи наперед, у другому заїзді Протасов не стартував, але це й не мало великого
значення. Адже найголовніше та найцікавіше видовище, якщо не сказати прикраса цього Дня
Автомобіліста по-кільцевому, розвернулося позаду Леоніда та його "БМВ"! Можна сказати,
що йшлося про боротьбу за право бути «найкращим серед інших». Спочатку їм упевнено був
Сергій Юнашев.
Саме він вирвався зі старту в лідери і це незважаючи на те, що киянин їхав скромною 8-
клапанною «вісімкою»!
Щоправда у неї та її пілота був невеликий секрет – взуття у вигляді «напівсліка», що давало
певну перевагу перед рештою «однокласників».
Причому «Юнга» настільки відірвався у дебюті заїзду, що навіть Протасов на своєму в рази
потужнішому «баварці» зміг наздогнати та обігнати Сергія лише ближче до середини заїзду!
Але тут трапилось непередбачене, що мало чималі наслідки буквально для всіх інших!
На початку 6-го кола на "вісімці" Юнашева видовищно вибухає мотор і він кладе мастило в
першому правому повороті, буквально «підливаючи калюжу» пілотам, що залишаються в
строю, яка в результаті зіграє свою чималу роль. Позаду у старшому класі теж спостерігалось
справжнє «падіння» учасників!
Той самий Володимир Дрогомирецький "не знаходить" другу передачу прямо на старті. Благо
інші учасники змогли об'їхати на розгоні на стартовій прямій «Фієсту» №74, яка повільно
рухалась та остаточно завмерла після відмови КПП одразу в першому повороті траси. Більше
того, майже аналогічно до Протасова на старті забарився і Олексій Бершов, який стартував «де
юре» другим у цьому потужнішому класі.
Тож кілька пілотам на «ВАЗах» так само, як і «Фієсту» Дрогомирецького та «БМВ» Протасова,
довелося випереджати «Шкоду Фабія» з обох боків. Що ту говорити, - таке тренування старту
не симітуєш штучно, навіть якщо дуже сильно постаратися!
Тим самим у лідери старшого класу виходить Павло Таран, який нагадаємо, що вперше в житті
виїхав на потужній «Фієсті».
Однак невдовзі, вторячи Протасову, Бершов «повертає борг» більшості «молодшокласників»,
які випередили його, і наздоганяє свого прямого суперника.
Олексій проходить Тарана, до якого одразу наближається і Олег Скуз, який виступав на
аналогічній «Фієсті».
На жаль, але до боротьби за друге місце в цьому класі так і не дійшло, так як і машина Олега
завмирає на стартовій прямій, причому одразу з цілим «набором» технічних відмов.
З цього моменту в обох неофіційних заліках боротьба за перше місце припинилася.
(Використовувати слово «перемога» ми не маємо права відповідно до тих самих правил НТЗ).
Однак замість цього якраз майже одночасно зі сходом Юнашева на трасі розгорнулася
видовищна та напружена дуель за те саме звання «найкращого серед інших»!
У ній зійшлися Руслан Холявко, який успадкував лідерство серед «ВАЗів», який випередив на
старті Вадима Конончука і той самий Бершов на своїй «Фабії». При цьому якраз
"молодшокласник" їхав попереду!
Тут не можна не відзначити, що обидві машини оснащені 1,6-літровими моторами і 16-
клапанний на «вісімці» Руслана можна сказати не сильно поступався потужністю 8-клапанному
«чеху».
Водночас «Фабія» була взута у спортивний слік, що однозначно давало переваг її пілоту.
Відносно легко пройшовши решту «молодшокласників», Бершов якраз до середини заїзду
наздогнав Холявко, після чого між ними розгорнулася справжня спортивна дуель. І тривала
вона буквально решту половини заїзду!
Бершов неодноразово виходив на дистанцію атаки, і одного разу навіть зміг було випередити
свого суперника в останньому повороті траси.
Однак на довгій стартовій прямій Холявко повертає собі лідерство. Якби це було офіційне
змагання, їхня боротьба не мала б абсолютно жодного значення через різницю класів техніки.
Проте цього разу йшлося виключно про тренування та …. напевно, принцип? У будь-якому разі,
головне це було видовищно, красиво, напружено і непередбачувано!
На початку передостаннього кола Руслан послизається на пролитому мастилі з-під Юнашева,
і Бершов користується цим. Тим не менш, Холявко не здається і вони проходять кілька
наступних поворотів буквально пліч-о-пліч!
До кінця цього кола Руслан остаточно, як то кажуть, «захлопує хвіртку» перед своїм
суперником у так званому Картиноговому повороті. Але не надовго!
Користуючись «коловим» в останньому повороті передостаннього кола Олексій знову
випереджає непоступливого суперника... щоб на стартовій прямій знову поступитися йому!!!
Однак лише через два повороти Холявко знову виносить назовні, причому цього разу набагато
сильніше, на мастилі в першому правому повороті.
І вже цього разу Бершов виходить уперед. Але знову не надовго!
Яке ж було розчарування Олексія, коли ще через два повороти, все в тому ж «Картинговому»,
на його «Фабії» спускає передня покришка! І лише за два повороти до фінішу всього заїзду
Бершов знову змушений пропускати суперника вперед! Таким чмном Холявко фінішує другим
позаду Протасова загалом та першим у наймолодшому із зовсім неофіційних у цей день класів.
Бершов все ж таки дотягує до фінішу, причому вже зі спускаючою і другою передньою
покришкою!
Тим не менш, не дивлячись на зрадницькі «сліки», які явно не витримали заданого темпу,
Олексій стає не тільки третім у загальному заліку (знов - зовсім не офіційному), але і першим
серед старшого класу - настільки великий був його відрив від решти «однокласників»!
Другим серед них стає Павло Таран, а третім – Дмитро Семенюк.
При цьому нагадаємо, що для рівнянина, який має зовсім невеликий досвід в автоспорті, це і
зовсім був перший у житті виїзд на "кільце"!
У наймолодшому класі неофіційними призерами першого тренувального заїзду цього НТЗ
стають Олександр Кузьменко та Ілля Громов, для яких він загалом пройшов спокійно, без будь-
яких гострих протистоянь, боротьби чи інтриги.
Але й тут не можна не відзначити, що якщо за плечима Олександра є чимало стартів у «кільці»,
то для Громова цей виїзд став абсолютним дебютом не лише в цій дисципліні, а й у автоспорті
загалом!
Однак це не означає, що в цьому заїзді більше не було боротьби – навпаки! Просто
розгорнулася вона за «призовими» місцями. Більше того, на відміну від протистоянь лідерів
обох класів у ній не обійшлося без зіткнень!
Але про це, як і про другий заїзд, у якому також сталося своє, причому досить резонансне
зіткнення, у другій частині нашої розповіді про святкування «Дня Автомобіліста-2024» по-
кільцевому…
Але, щоб очікування не було надто важким, поки що його можна заповнити по-справжньому -
по-кільцевому!
А саме відчувши себе практично за кермом, причому не якоїсь машини, а саме «Шкоди Фабії»
Олексія Бершова, буквально пройшовши разом з ним весь цей заїзд від старту до фінішу,
включаючи ту саму видовищну дуель з Русланом Холявком! )))
Вячеслав Щербина спеціально для учасників та їхніх уболівальників