Кошик

Автокрос в Україні: Перша офіційна!

Автокрос в Україні: Перша офіційна!
19.09.2023
Вперше з початку повномасштабної війни, яка на превеликий жаль прийшла на нашу землю, на ній відбулися офіційні автомобільні змагання. Символічно, що ними стали автокросові перегони, які в минулому неодноразово проводилися в Чернівцях якраз до Дня Незалежності України. Щоправда, цього разу вони пройшли на тиждень пізніше.

І причиною цього стала зовсім не загроза чергових варварських ракетних атак з боку агресора, а навпаки, свого роду втішна. Тієї дати відома чернівецька траса «Суперкрос» приймала черговий етап Чемпіонату України з мотокросу, точніше - супер-кросу. До того ж на цю гонку з'їхалася майже сотня учасників! Ну а тижнем пізніше настала черга їхніх 4-колісних кросових побратимів.

Як уже було сказано, перегони, які отримали офіційну назву «Кубок Чернівців», стали в самому прямому сенсі першими офіційними автомобільними змаганнями на території України за останні півтора роки.



З очевидних причин похизуватися такою кількістю учасників або й зовсім 120-ма, які приїжджали на цю ж трасу навесні в рамках етапу Кубка України з мотокросу, автомобілісти не змогли. Та й у мирний час останні роки автокрос ніколи не збирав такого пелотону. Проте хоча учасників на «Кубок Чернівців» зібралося в рази менше, ніж мотоциклістів за тиждень до цього, їхня географія виявилася досить великою.

Тут варто пояснити, що в минулому були випадки, коли кубкові перегони з автокросу в Чернівцях, які перебувають рангом нижче за етапи Чемпіонату України, перетворювалися виключно на протистояння місцевих пілотів, за винятком пари-трійки гостей з найближчої Вінниці і, можливо, представників сусідньої Молдови.



Саме так цього разу вийшло серед дітей, де всі, крім одного учасника, виявилися чернівчанами. Натомість серед дорослих пілотів у рамках «Кубка Чернівців» хоч і виступило лише півтора десятки пілотів, натомість серед них, крім самих Чернівців, були представлені багато куточків нашої країни: Кременчук, Хмельницький, Жовті Води, Кривий Ріг і навіть Львів!

«Навіть», бо на нашій пам'яті, як мінімум, за останні півтора десятки років в українському автокросі не стартував жоден пілот із «Міста Лева»... Що ж до формату «Кубка Чернівців», то він проводився стандартно для цієї дисципліни останніх років.



На відміну від традиційних трьох фіналів (і півфіналів у разі великої кількості учасників), які складали будь-які автокросові перегони протягом багатьох десятиліть починаючи з часів «союзу», тепер багато в чому ця дисципліна перетворилася на кільцеві перегони. З тією різницею, що єдиному визначальному Фіналу передує два виключно кваліфікаційні заїзди.

У свою чергу вони не несуть жодного спортивного «змістовного» навантаження крім визначення стартових місць на Фіналі.



Говорити про доцільність і, що важливо – видовищність цього формату замість традиційних трьох коротких і рівноцінних фіналів сьогодні не станемо. Лише констатуємо факти.

У 8-му класі (кузовні автомобілі з моноприводом та робочим об'ємом двигуна до 1,6 літра) зібралося семеро учасників. Скажімо, серед них «за явною технічною перевагою» його «зарядженої» «вісімки» рівних не знайшлося Костянтину Бородавченку. Та й досвід цього пілота з Кременчука теж не можна порівняти з його суперниками цього дня.



Другим як в обох кваліфікаційних заїздах, так і власне Фіналі фінішував Андрій Грудєв, тоді як третьою всі три перегони закінчувала Ірина Сікорська. Рідні стіни багато в чому допомогли чернівчанці та у старшому класі – об'єднаному 10+12.

Він нарахував вісьмох учасників, однак у реалії більшість із них, як і сама Ірина, вже традиційно для цієї дисципліни стартували одразу у двох заліках.



Не можна не сказати, що, незважаючи на присутність пари пілотів, які виступали на потужніших автомобілях, у цьому заліку домінував уже згаданий Андрій Грудєв, тоді як Бородавченко тут не стартував.

Представник Хмельницького незмінно фінішував першим у всіх трьох заїздах. Проте пост-фактум його результат було анульовано суддями, причому з абсолютно несподіваної причини – спробі зробити переможний «пончик» одразу на фініші перегонів!



Знову, ми не обговорюватимемо суперечливість, якщо взагалі не сказати правомочність і спірність цього рішення. Скажімо лише, що в тій же «Формулі-1» переможці часто роблять переможні «стопи» прямо при перетині фінішної межі, тим самим створюючи куди аварійніші ситуації і судді на це дивляться «крізь пальці», розуміючи, що це теж своєрідна частина шоу, не кажучи вже про її емоційну складову! Але повернемося до фактів.

Не можна не сказати, що самі суперники, включаючи місцевих пілотів, обстоювали те, щоб суддівство обмежилося лише попередженням. Більше того, на той момент Грудєв піднявся на вершину подіуму, проте пізніше пост-фактум він був дискваліфікований.



А тим часом, ця «вікторія» стала б першою в поки що нетривалій авттокросовій кар'єрі Андрія! Принаймні, у нього залишилися емоції від неї.

Тим самим згідно з офіційними протоколами «для історії» перемогу в «Кубку Чернівців» для цього заліку успадкувала Сікорська, тоді як офіційно за нею на щабель вище відповідно піднялися Єгор Герасимов та Сергій Верега.



Мабуть, окремо варто відзначити того самого першого за майже двадцять років львів'янина в автокросі.

Ним став Андрій Сапужак, який насправді має чималий досвід трекових гонок, тоді як з погляду автокросу ця гонка стала його дебютною. Хоча 2-літровий «Форд Ескорт» трековика дещо перевершував у потужності автомобілі більшості його суперників у цей день, водночас цей автомобіль і важчий.



В обох кваліфікаціях Сапужак фінішував третім, після чого і у Фіналі також боровся за подіум. Однак гість з іншої дисципліни сповна відчув складність автокросу, включаючи «повний контакт» по-автокросовому.

Цікаво те, що після «запеклої» боротьби в одному з кваліфікаційних заїздів, львів'янину довелося залишати машину праворуч, а його механік після фінішу відчиняв двері водія за допомогою … монтировки!



Ну а вже у Фіналі сам Андрій пробив колесо на одній із підступних ям, що зустрічаються на автокросі.

Тим не менш, під схвальні вигуки глядачів, яких незважаючи на відсутність анонсів небагато, але все ж таки зібралося на гонку, останні пару кіл (з семи) Сапужак проїхав на диску. Більше того, він зміг фінішувати п'ятим із семи учасників. І це при тому, що розбортувалось одне з привідних передніх коліс!



Ну а пізніше це місце офіційно перетворилося на перше поза подіумом.

Серед справжніх автокросових машин, якими є баггі, виявилося лише чотири учасники. Троє із них представляли Чернівці.



У свою чергу три баггі відповідали вимогам наймолодшої 2-ї залікової групи, тоді як машина Павла Петраша належить до потужнішої 3-ї групи. Можна сказати, що тут рідні стіни не допомогли місцевим пілотам.



У 2-й групі обидва дні домінував Дмитро Рубан із Запоріжжя, тоді як другим та третім тут незмінно фінішували «господарі» траси – Віктор Брицький та Олександр Подшивалов. Петраш відповідно став першим і одночасно останнім у своїй заліковій групі...



Як уже було сказано, серед дітлахів четверо з п'яти учасників представляли буковинську землю. Вони ж зайняли всі місця на подіумі. У всіх трьох заїздах рівних не знайшлося Василю Марущаку, тоді як аналогічно незмінно 2-м та 3-м всі три рази фінішували Артур Гнатович та Богдан Марущак, а першим поза подіумом теж виявився ще один чернівчанин – Михайло Книш.



Що ж, хай і не на День Незалежності України, а тижнем пізніше, проте, це справді символічно, що саме традиційний чернівецький автокрос, який у минулому багато років проводився саме до цієї дати, став першим офіційно проведеним автоспортивним змаганням на теренах України з моменту нападу ворога на нашу країну.



Сподіватимемося, що наступного року на аналогічну гонку до Чернівців приїдуть і пілоти з Харкова, Дніпра, Мелітополя, а можливо й Донецька, - саме ці міста в недалекому минулому були одними з головних автокросових центрів України.

Так само як сподіватимемося, що вже цього року за «Кубком Чернівців» підуть й інші офіційні автомобільні змагання, а не лише учбово-тренувальні збори, що «увійшли в моду».



Адже будь-які змагання теж є символом нескорення української нації! І автоспорт, нічим не гірший за футбол, хокей, бокс, олімпійські види спорту або той же мотоциклетний спорт, і він теж потрібен не тільки його відданим уболівальникам, а й звичайним глядачам...



В'ячеслав Щербина спеціально для українських уболівальників
Фото учасників та організатора

Додати коментар

Ви повинні увійти, щоб додати коментар. Реєстрація безкоштовна!